Afstandsleren

Het kleuterlab - ballonnen

Doelgroep kleuters


Denk dus niet te vlug … wetenschap & techniek is niets voor het kleuteronderwijs. Integendeel. Maar vergeet proefjes en een stapsgewijze aanpak, en laat je juist samen met de kleuters verbazen door de magische en wondere wereld van wetenschap en wetenschappers.


Via een video word je stap voor stap meegenomen in de uitdaging. Wedden we dat je zelf verrast zal zijn door bepaalde oplossingen?


Downloads:

Fiche ouder

afstandsleren

De vliegerchallenge

Doelgroep 1de graad BaO


Je hoeft geen Boeing of Airbus te heten om je eigen vliegtuig te kunnen bouwen. Je hebt alleen maar een vel papier nodig en wat STEM -talent om deze opdracht tot een goed eind te brengen.


Downloads:

Fiche ouder

afstandsleren

Werken met laagjes - mijn eigen lavalamp

Doelgroep 2de graad BaO


Kan je vloeistoofen op elkaar stapelen? Nee toch?


Als je uitvind welke vloeistof zwaarder is en welke lichter, dan kun je stapelen met vloeistoffen! Let op! Je moet rustig en voorzichtig schenken en altijd heel nauwkeurig te werk gaan. Ga jij de uitdaging aan?


Als extraatje maak je nadien je eigen lavalamp. Cool toch!


Downloads:

Fiche ouder

afstandsleren

De krachtige grijper

Doelgroep 3de graad BaO


Bij deze opdracht doe je skills op door je eigen grijper te maken en doe je kennis op over hefbomen.

In het laboratorium van professor X staan heel wat potjes gevuld met geheime vloeistoffen te pruttelen. Help jij de professor aan een handig grijpinstrument zodat zij op een veilige manier aan de slag kan?


Downloads:

Fiche leerkracht

Fiche ouder



afstandsleren

Het kazenspel

Doelgroep 3de graad BaO


Binnen de leerlijn ‘Een tandje bijsteken’ gaan we in de derde graad onderzoekend aan de slag met katrollen. Om het onderzoek om te zetten naar een leuk en uitdagend project, hebben we binnen OTT het bekende kazenspel een ware make-over gegeven. Deze klassieker in een nieuw jasje, geeft ons perfect de mogelijkheid om met katrollenaan de slag te gaan.


Downloads:

Fiches allerlei

Afbeeldingen en werktekeningen

Video SchoolTV- katrollen

Workshop Scratch Junior - eerste graad.

‘Computationeel denken’ is alomtegenwoordig, kinderen komen reeds op jonge leeftijd in contact met ‘ICT’ en ‘programmeren’. Het omvat een heel aantal vaardigheden die in onze digitale wereld erg van pas komen en wordt meer en meer gezien als een basisvaardigheid naast lezen, schrijven en rekenen. In deze workshop zul je inzicht krijgen in wat computationeel denken juist is en gaan we aan de slag met deze tool, gericht voor de 1e graad basisonderwijs.

 

Wat heb je nodig?
Scratch Junior is ENKEL beschikbaar voor tablet, iPad en Chromebook. Deze app dien je vooraf te installeren via of (bij praktische vragen of moeilijkheden, geef zeker een seintje!)

Voor Apple: https://apps.apple.com/us/app/scratchjr/id895485086?ls=1

Voor Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.scratchjr.android


Leerkrachtenbundel Scratch Junior
Leerlingenbundel Scratch Junior
Programmeersjablonen Scratch Junior

Een project delen


bibliotheken
x

Gebruiker scholen aanpassen

x

Geen toegang

Om naar deze pagina te surfen moet je een login hebben.